چرا محتوای ما منجر به اقدام نمی شود ؟

مقدمه :

ما محتوا ها و تبلیغاتی را تولید می کنیم  و انتظار  داریم  که این تبلیغ دیده  شود  و باعث این شود  که  طرف مقابل  ما اقدامی را انجام دهد  اما می بینیم که  علیرغم  تلاش فراوانی که کرده ایم  محتوای تولیدی ما  نتیجه ای برایمان  ایجاد نکرده است  در این  نوشتار به دنبال  ریشه  اصلی اشتباه  خود خواهیم  پرداخت و  می خواهیم ببینیم چرا تبلیغات  و محتوای  ما دیده نمی شود  و یا  در صورت  دیده شدن  منجر به اقدامی  نمیگردد  ، بر همین  اساس اجازه بدهید تا شما را با سیستم لیمبیک  مغز آشنا کنیم .

سیستم لیمبیک (مغز مارمولک ) چیست ؟

مغز مارمولک

سیستم لیمیبک جایگاه  احساسات ما است .زمانی که  احساس نگرانی یا اضطراب ،شادی یا غم ،خشم یا خوش بینی  کرده ابم  در واقع سیستم  لیمبیک در حال انجام  کارش بوده است .

 اما جایگاه  تصمیم گیری ما چگونه  است ؟

ما تا زمانی که  نسبت به چیزی حس خوبی  نداشته باشیم  نمی توانیم  در مورد آن تصمیم گیری کنیم   اساس تمام  خرید ها و انتخاب های ما  ریشه در حس  خوب  ما دارد و در واقع  با عقلانیت   می خواهیم  دلایلی برای حس خوب خودمان  ایجاد کنیم  تا آن انتخاب  را  عقلانی نشان دهیم   و به همین  خاطر  ما بازاریابان  باید از این اصل استفاده کنیم  تا بتوانیم  فروش خود را بالا ببریم .

تحقیقاتی  که  توسط  دکتر  گلاسر  در تئوری انتخاب  هم آمده است  نیز موید  این مطلب است  که احساسات  ما  باعث فکر  ما ،  فکر ما باعث  عمل ما می شود    در واقع برای اینکه  بتوانیم در انتخابهای افراد  تاثیر گذار باشیم   ابتدا  باید  بر احساس آنها  تاثیر بگذاریم   .

در واقع  احساسات منجر به عمل می شود   و ما می خواهیم   خواننده ما ، شنونده  ما  عمل کند .

سیستم لیمبیک

سیستم  لیمبیک در بالای ساقه مغز قرار دارد ، و نخاع را به مغز  پیوند می دهد  ، سیستم  لیمبیک  شامل مجموعه ای از بخش های مجزا  و در عین حال مرتبط به هم است . شامل آمیگدال ،یک عضو کوچک بادام شکل که  در حافظه ،پردازش عاطفی به خصوص اضطراب ، و روابط اجنماعی  و حتی حس بویایی ما نقش دارد  در واقع این بخش کنترل کننده  احساسات ما می باشد و اگر کسی  این بخش  از مغزش دچار آسیب گردد طبعا  بخاطر عدم  درک  درست  از احساسات  نمی تواند تصمیمی  بگیرد .

 اما  ما چند نوع حس و عاطفه  داریم  ؟

یر طبق  تحقیقات  ما 6 نوع حس اصلی داریم : شادی ، غم ،ترس ،عصبانیت ، نفرت ،تعجب   در واقع  این شش تا حس در وجود همه انسانها  وجود دارد  و وقتی که  ما  احساس شادی میکنیم و خوشحال  می شویم  بدن  ما  حالتی را نشان می دهد که  توسط  ناظر بیرونی دیده  می شود  به  این عکس العمل بدن  عاطفه می گوییم  .

انواع احساسات

 درو اقع  ناظر بیرونی  فقط عواطف  ما رو می بیند مثل لبخند ، خنده ، رقص ، گریه  ، داد و فریاد ، و از  روی این عوامل  پی میبرد که ما چه حسی  داریم .

اصلا  ما چرا عواطف  داریم ؟

از 6 حس اصلی که ما داریم  4 مورد آن نا خوشایند است  اما هرکدام از آنها مزیت هایی برای ما دارند  :

در نظریه نشانگر جسمی آنتونیو داماسیو ،سیستم  لیمبیک  نقش کلیدی در راهنمایی  و تحریک رفتار را ایفا می نماید بخصوص در تصمیم گیری  اما نشانگرجسمی چیست ؟

نشانگر جسمی  : حالات بدنی مثل اضطراب  است که  توسط  افزایش ضریان قلب ،عرق کردن  واحساس ترس مشخص می شود  و با هورمون های استرس  مثل کورتیزول  مرتبط است   و یا لذت ، که با ترشح  هورمون هایی مث سروتونین ایجاد می شود . ما به  این نشانگرهای جسمی  وابسته  هستیم که به ما در تصمیم گیری اینکه  کدام  یک از گزیته های رقیب  ، بیشتر از همه به ما  منفعت  میرساند ،کمک کند .

 اسکن های پیچیده  مغزی  نشان  داده اند که وقتی که  افراد  عواطف  را تجربه می کنند    اولین  بخش مغز که تحریک  می شود  سیستم لیمیبک  است  و به  همین  خاطر  هست که ما زمانی که داستانی را گوش میکنیم  فیلمی را نگاه میکنیم .باعث برانگیخته شدن احساسات ما و تصمیم گیری ما می شود   در هنگام  انتخاب فیلمها  به دنبال حس  خودمون  هستیم   ووقتی چیزی را می بینیم  یا گوش می دهیم  و یا می خوانیم اگر حس خوبی به ما بدهد  آنرا ادامه می دهیم  واگر حس بدی پیدا کنیم  آنرا  متوقف می کتیم   در ارتباطات اجتماعی  خودمات  هم همینطور هستیم  و اکر حس بدی نسبت به یک نفر پیدا کنیم  آن رابطه  را  رها  می کنیم  .

نتیجه گیری :

با توجه  به شناختی که از عملکرد  مغز مارمولک  بدست  آوردیم   کافیست   نگاه کنیم  به محتوای تولیدی خودمان  و ببینیم   آیا  به احساسات افراد پرداخته ایم و یا نه ، و تصمیم بگیریم  از اصول  درست  در تولید محتوا  استفاده کنیم  تا بتوانیم  پیام خوب و تاثیر گاری را ابجاد نماییم .

پایا و مانا باشید  و همیشه  تاثیر گذار  مرتضی آزاددهقان

دیدگاهتان را بنویسید